M teki tietty töitä koko matkan ajan, AC:n Hong Kongin toimistolla ja hotellissa. Samoin S:llä oli läksyjä tehtävänä joka päivälle. Matka ei siis ollut mikään lomareissu paitsi tietysti minulle – lomaa koirastakin! Joka päivä pääsimme S:n kanssa kuitenkin katsastamaan myös paikallisia outlet’ja ja markkinoita. Hong Kong on oikea tavarataivas ja ihmisiä ruuhkaksi asti aivan joka paikassa. Hong Kong on myös suhteellisen kallis kaupunki. Kaikilla kansainvälisillä vaateketjuilla on omat liikkeensä Hong Kongissa. Sieltä löytyy niin Pradan, Versacen, Vuittonin kuin Tiffanynkin liikkeet. Cityn ostosalue Causeway Bay on yksi maailman kalleimmista.
Hongkongissa on pitkälle kehitetty julkisen
ja yksityisen liikenteen verkosto. Yli 90 % päivittäisistä matkoista tehdään
joukkoliikenteellä. Metrolla ja bussilla pääsee kätevästi kulkemaan paikasta
toiseen. Kadut ja kyltit ovat kaikki sekä kiinan- että englanninkielisiä ja
useimmat ihmiset puhuvat englantia. Heti ensimmäisenä päivänä ostimme S:n
kanssa octopus -kortit. Korttiin voi ladata valmiiksi rahaa ja käyttää sitä sitten
maksuvälineenä metrossa, busseissa, supermarketeissa, ravintoloissa yms.
Ajoimme S:n kanssa bussilla myös saaren
eteläosaan ja siellä Ocean Park’iin (huvittelukeskus & eläintarha) jossa
vietimme yhden iltapäivän. Siellä pääsimme ihastelemaan mm. Panda-karhuja ja
upeaa vedenalaista elämää.
Kieputtimen kyytiä…
Hongkong on erittäin tiheästi asuttu pilvenpiirtäjäkaupunki ja sen seitsemän miljoonaa asukasta nauttivat keskimäärin korkeaa elintasoa. Varallisuuserot ovat teollisuusmaiden korkeimpia ja noin miljoona hongkongilaista elää köyhyysrajan alapuolella. Noin 95 % Hongkongin asukkaista on kiinalaista alkuperää. Tänä päivänä Hong Kongissa työskentelee lähes kolmesataatuhatta filippiiniläistä ja indonesialaista kotiapulaisina. Taloussektorilla työskentelee paljon eurooppalaisia, yhdysvaltalaisia, australialaisia, kanadalaisia, japanilaisia ja korealaisia.
Luin jostain, että jos kaikki Hong
Kongin asukkaat haluaisivat kaduille seisomaan samanaikaisesti, he eivät sinne
mahtuisi. Väkeä on pinta-alaan nähden todella paljon ja maan käyttöä rajoittaa
kaupungin vuoristoisuus.
Vaikka pilvenpiirtäjät hallitsevatkin
keskustan kaupunkimaisemaa, Hong Kongin yleiskuva on varsin vihreä. Korkeiden
kukkuloiden peittämästä alueesta peräti 75 prosenttia on rakentamatonta maata.
Hong Kongin ydinalue muodostuu Hong Kongin saaresta, joka on alueen
taloudellinen keskus, Kowloonin niemimaasta sekä Kiinan rajalle ulottuvista
Uusista territorioista.
Vaikka Manner-Kiinassa on
oikeanpuoleinen liikenne, Hongkongissa on yhä edelleen vasemmanpuoleinen
liikenne. Pilvenpiirtäjien välissä kulkevien ajoneuvojen suoltama meteli on
melkoisen massiivista
Ranta kadulla (Star Avenue) on hyvä
paikka seurata joka ilta kello 20 toistuvaa valoshowta, jossa Kowloonin ja Hong
Kongin pilvenpiirtäjät kommunikoivat keskenään valojen välityksellä.
Kenties paras osa Hong Kongin saaresta
löytyy pienen raitiovaunumatkan päästä. Jo vuodesta 1888 liikennöineellä Peak
Tramilla pääsee Hong Kongin korkeimmalle huipulle, Victoria Peakille. Alun
perin brittieliitin asuttamalla alueella sijaitsevat maailman kalleimmat
asunnot, mikä on helppo ymmärtää, sillä kukkulalta avautuvat huikaisevat
näkymät yli Hong Kongin. Jos ilma ei ole sumuinen, myös Kowloon ja kimmeltävän
sininen meri näkyvät selkeästi. Meidän siellä käydessä keli oli hieman sumuinen
ja sateinen.
Matka oli kaikkiaan hieno hyppy jälleen
uuteen kulttuuriin.
Tuttavan välityksellä löysin Maxille
oikein hyvän koirahotellin matkan ajaksi. Max haettiin kotoa ja tuotiin myös kotiin.
Kätevää! Saimme kaiken muun hyvän palvelun lisäksi nähdä matkan aikana videota
Maxin leikeistä muiden koirien kanssa. Onhan se luxusta tietää, että Max voi
hyvin ihan uusissa olosuhteissa!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti